Thursday, March 17, 2011

Harem Jayyy laa!!


Semasa menyiapkan entri dalam blog ini, saya membuka laman sosial facebook kerana terlalu penat untuk memerah idea untuk menulis. Tiba-tiba saya terpandangkan satu entri yang dipaparkan pada “dinding” laman utama saya. Ayat yang dipaparkan ialah “harem jayyy”, wah, bahasa baru ni dan boleh dijadikan sumber untuk menulis. Maafkan saya ya kawan, tujuan saya bukanlah hendak memburukkan awak, tetapi saya hanya ingin berkongsi bahasa ini dari sudut ilmiah. Nama dan status awak saya akan rahsiakan. Huhuhuhu. Jangan marah ya.
****
Mungkinkah ini gelombang baru dalam proses komunikasi ke arah yang lebih bersopan? Saya melihat fenomena ini sering digunakan oleh remaja di luar sana untuk memperlihatkan kemarahan atau ketidakpuasan hati kepada seseorang. Namun bahasa ini lebih halus jika dibandingkan sekiranya dia menggunakan ayat yang sebenar. Walaubagaimanapun bahasa ini tetap tidak bersopan kerana mengandungi unsur cacian di situ, namun dari konteks lain, ia memperlihatkan satu gaya terbaru dalam proses komunikasi dalam kalangan belia agar tidak terlalu berterus terang.

No comments:

Post a Comment