Sunday, January 16, 2011

Salam Ukhwah...

Lebah bukan sebarang Lebah,
Lebah hinggap di cucuran atap,
Sembah bukan sebarang sembah,
Sembah saya mohan bercakap..
(Pantun yang selalu didendangkan oleh Dato' Paduka Rosli Saluddin)

Assalamualaikum, salam pembuka bicara..

Salam perkenalan untuk sahabat-sahabat yang mengambil kertas Sosiolinguistik, juga kepada teman-teman lain yang ingin berkongsi cerita-cerita bahasa dari aspek sosiolinguistik.
Kenapa saya memilih "sot-set" bahasa kita sebagai tajuk blog saya? "sot-set" yang digandakan ini merujuk kepada ungkapan bisik-bisik atau sembang-sembang bahasa kita dengan keadaan yang santai dan ringan, namun hakikat yang ingin dicapai tetap terlaksana, iaitu memperihalkan kisah bahasa kita sama ada yang positif atau negatif.

Kehidupan sehari-hari yang penuh dengan gelagat manusia sekeliling pastinya penuh dengan rencah kehidupan sama ada yang sedap didengar, ditonton, atau pun tidak..Kadang-kadang kita tidak menyedari kalimat yang keluar dari mulut kita sehinggakan boleh mengguris hati dan naluri orang lain, terutama teman-teman karib. Bak kata pepatah, lidah yang panjangnya tiga inci itu mampu memebunuh manusia yang tingginya enam kaki. Dasyat bukan??

Memang ada yang berkata, kita hanya insan yang biasa yang tidak semuanya sempurna, tetapi tidak mahukah kita berusaha ke arah penyempurnaan diri itu?
Terdapat banyak kata-kata hikmah yang lahir dari lidah pendeta bahasa bagi menjadikan masyarakat kita sebagai masyarakat yang berbudi bahasa, yang peka tentang perkembangan bahasa sekaligus menjadikan diri kita ke arah yang lebih sempurna.
 Jadi, sebaiknya bentuklah diri kita sedikit demi sedikit untuk menjadi manusia yang berbudi bahasa, kerana walau ke mana kita pergi sekalipun kita tetap akan disukai.=)

"Sot-set": Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita ialah kapal yang belayar di lautan tersebut dan banyak kapal yang telah karam di dalamnya. Andainya muatan kita adalah iman dan layarnya takwa, nescaya kita akan terselamat daripada tersesat di dalamnya.

No comments:

Post a Comment